close
تبلیغات در اینترنت
چگونه موتور جت كار مي كند؟

فیزیک و شیمی راهنمایی (علوم تجربی)

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
سایتتو گاییدم koon_bede_koskesh 51
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 161
کل نظرات : 64
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46
آمار بازدید
آی پی امروز : 3
آی پی دیروز : 9
بازدید امروز : 19
باردید دیروز : 10
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 632
بازدید سال : 5,274
بازدید کلی : 186,345
مشخصات
آی پی : 54.167.196.208
سیستم عامل :
مرورگر:
آرشیو

بازدید : 338


گر چه موتورهاي جت به تازگي در اختيار بشر قرار گرفته و نيرومندترين هواپيمـاها با آن حركت و پرواز مي كنند، ولي قاعده فني آن در 2000 سال پيش كشف گرديده بود. واژه ي جت يعني«جهش ناگهاني مايع يا گاز از يك دهانه ي تنگ» قاعده ي پيش راندن با جت مبناي ساخت موتورهاي جت است. اين قاعده به وسيله ي يك رياضي دان يوناني به نام هرون اسكندراني در 120 سال پيش از ميلاد مسيح كشف گرديد. اين رياضي دان يك گوي فلزي برداشت و برايش چند منفذ گذاشت. وي چنين گويي را به وسيله‌ جهـش بخار كه از منفذهاي تنگـش خارج مي شد، به حركت در مي آورد. مثلاً در صورتي كه دهانه‌ ي بادكنك بسته باشد، هواي درون آن بر تمام سطح داخليش به طور يكسان فشار وارد مي آورد. اما همين كه دهانه اش را باز كنيم فشار از همه جا كاسته شده، بر دهانه‌ ي تنگ بادكنك هجوم مي آورد. حالا بادكنك را در هوا رها كنيد، خواهيد ديد كه با فشار همان هوايي كه از دهانه اش بيرون مي آيد، به پيش رانده مي شود. پس حالا خوب متوجه شديد كه چرا و چگونه هوايي كه با فشار از دهانه‌ ي تنگي خارج مي شـود، جسمي را به سمت جلو مي راند. اكنون اگر بخواهيم اين مطلب را در قالب قانون فيزيكي حركت بيان كنيم، مي گوييم: براي هر عملي يك عكس العملي وجود دارد. اكنون براي تان اين قانون را توضيح مي دهيم: در يك موتور جت، عمل عبارت است از: «تخليه ي هوا كه به سمت عقب فشار مي آورد»(حركت وارنه). عكس العمل آن هم عبارت است از: «هل دادن جسم به سمت جلو»(حركت پيشرانه يا برآور). موتورهاي جت اساساً به دو گونه ساخته مي شوند:
1– رامجت 2- توربوجت. رامـجت به نوعي موتور جت مي گويند كه شبيه به يك لوله ي بخاري پرنده است و هيچ قسمتي از آن متحرك نيست. فقط هوا از دهانه‌ ي جلويش( يعني هواكش) وارد مي شود. سپس با بنزين مخلوط شده، مي سوزد و بدين وسيله حدود 5 برابر، برحجم گاز مي افزايد و با فشار قوي از دم هواپيما خارج مي گردد. آتشي كه در رامجت است به هنگام توقف هواپيما هرگز فشـاري توليد نمي كند. ولي به هنـگام حركت، هر چه سريع تر پرواز كند، نيرو و فشار بيشتري پديد مي آورد. اما توربوجت موتوري است كه به توربين مجهز گرديده و داراي يك«كمپرسر» است كه هوا را به وسيله آن مكيده با فشار وارد«اتاق احتراق» مي كند. در اين جا هوا با بنزين آميخته شده، مي سوزد. بر اثر اين عمل گازهاي داغ و حجم افزوده اي پديد مي آيند كه پس از عبـور از يك توربيـن، از سوراخ عقب هواپيما خارج مي شـوند. بدين وسـيله آن ها«فشار جت» توليد مي كنند. در اين صورت ديگر روشن است كه هواپيما به پيش رانده مي شود. ضمناً اين را نيز بدانيد كه نوعي هواپيما داريم كه ملخش به وسيله توربين جت به گردش درمي آيد موتور اين گونه هواپيماها را توربپراپ مي نامند. 

چگونه هواپيما پرواز مي كند؟
 
هوا مانند يك دريا آب است. شما اگر به اين راز پي برده باشيد كه چگونه گاهي آب برخي از اجسام را بر سطح خود نگاه مي دارد، در آن صورت به راز پرواز هواپيما هم پي برده ايد. آيا هيچ گاه يك اسكي باز را روي آب ديده ايد؟ آيا توجه كرده ايد مادام كه قايق به سرعت او را به دنبال خود مي كشد، او هم بر سطح آب مي ماند. اما همين كه قايق از حركت مي ايستد، اسكي باز هم در آب فرو مي رود. علت اين پديده آن است كه جريان سريع آب نيرويي در زير پاهاي اسكي باز ايجاد مي كند كه با همين فشار او را بر سطح آب نگاه مي دارد. از اين رو، همين كه جريان آب متوقف شود آن نيرو هم قطع شده، در نتيجه اسكي باز در آب فرو مي رود. درباره ي پرواز هواپيما نيز مي توان عيناً همين مطلب را گفت. يعني اگر مي بينيم هواپيما در هوا بلند مي شود اين بر اثر فشـار هوايي است كه از زير بال هايش مي گذرد و در نتيجه آن را به آسـمان بلند مي كند. اكنون كه تا اندازه اي با نقش«هوا» يا«آب» در بالا نگاه داشتن اجسام آشنا شديد، بياييم و درباره ي هواپيما توضيح بيشتري بشنويم: نخست، بايد بدانيم كه هر يك از بال هاي هواپيما دو سطح دارد. يكي سطح زيرين و ديگري سـطح بالايي. سطح زيرين بال تقريباً مسطح است، ولي سطح بالايي آن در جهت عرض كمي خميده مي باشد. از اين رو، هوايي كه هنگام حركت هواپيما از روي آن مي گذرد اندكي قوس وار است و همين نوعي خلأ را بر فراز بال ها ايجاد مي كند. از سوي ديگر، چون زير بال ها مسطح است خلأ ايجاد نمي شود و در نتيجه هوايي كه از زير بال ها عبور مي كند فشار بيشتري در آن جا وارد مي آورد. آن گاه بر اثر همين فشار هوا است كه هواپيما از زمين به هوا برمي خيزد. ولي يادتان باشد كه تا هواپيما به پيش حركت نكند، چنين فشاري در زير بال هايش توليد نمي شود و در نتيجه هرگز نيروي برآور پيدا نمي كند تا به آسمان بلند شود. چگونه هواپيما وقتي كه در آسمان است به پيش رانده مي شود؟ به وسيله ي ملخ. پس فايده ملخ، پيش راندن هواپيما در هوا است. ملخ هواپيما درست مانند پيچي است كه در چوب فرو مي كنيم. هر بار كه پيچ را يك دور مي چرخانيم، مي بينيم كه خود به خود مقداري در چوب فرو مي رود. ملخ نيز همين گونه مي چرخد، در شكم هوا فرو مي رود و راه خود را به جلو بازمي كند. به همين دليل است كه انگليسي ها به ملخ هواپيما«پيچ هوا» مي گويند.

ملخ چگونه در هوا نقش پيچ را بازي مي كند؟

وقتي كه هوا به سرعت جريان يابد يا چيزي در ميان آن سريع حركت كند، مانند يك جسم جامد مي شود. آيا تاكنون توجه كرده ايد كه چون باد تنـدي مي وزد آن را مانند يك جسم جامد بر گونه ها و اندام خود حس مي كنيد؟ در آغاز كار كه خلبان، هواپيما را تازه روشن كرده گردش ملـخ ها آنقدر سريع نيست كه بتواند مانند پيچ در هوا فرو روند. ولي همين كه بر سرعت خود بيفزايند داراي چنين خاصيتي مي شوند و هواپيما را به پيش مي رانند. اين حركت را پيشرانه مي گويند. نيروي پيشرانه بر اصطكاكي كه به هنگام حركت، بر سطح صاف ايجاد شده، غلبه مي كند. نيروي برآور نيـز بر روي نيـروي جاذبه ي زمين غلـبه مي كند. در نتيـجه«پيشرانه» و«برآور» هر دو سبب مي شوند كه هواپيما در آسمان حركت كند. 

منبع: شبكه آموزش سيما


نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
درباره سایت

Profile Pic
این وبلاگ زیر نظر محسن بیات سرگروه دبیران علوم تجربی اداره آموزش و پرورش برای استفاده دبیران محترم و دانش آموزان علاقه مند به علوم ساخته شده است. مدیر وبلاگ اقبال شیراسب و محسن بیات ایمیل: mohsen7bayat@yahoo.com شماره تماس محسن بیات 09124613633
اطلاعات کاربری و عضویت سریع

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه


نظر سنجی

به نظر شما این سایت چه قدر به دانش فیزیک و شیمی شما افزوده است؟





آیا با وصل شدن دامنه به وبلاگ موافق هستید